Belarus

US-funded Belarusian regime-change activist arrested on plane joined neo-Nazis in Ukraine

Belarusian regime-change activist Roman Protasevich, whose arrest on a grounded plane caused a global scandal, fought in Ukraine’s neo-Nazi Azov Battalion and was cultivated by the US government’s media apparatus.


A high-profile Belarusian regime-change activist whose detention on a forcibly grounded airplane caused an international scandal has extensive links to neo-fascist groups, which his political sponsors in Western capitals have conveniently overlooked.

Far-right activist Roman Protasevich was traveling on the Irish airliner Ryanair on May 23 when the plane crossed into Belarusian airspace and was ordered to land by state authorities. Protasevich was subsequently taken off the aircraft and arrested.

The incident triggered a wave of denunciations by Western governments, and a new round of aggressive sanctions on Belarus. Many anti-interventionist critics pointed out the hypocrisy of the US government’s condemnations, recalling how, in 2013, it forcibly grounded the plane of Bolivian President Evo Morales in an egregious violation of international law because it wrongly suspected he was harboring NSA whistleblower Edward Snowden.

Effortlessly ignoring Washington’s own precedent, Western governments and major corporate media outlets blasted the government of Belarusian President Alexander Lukashenko as a brutal dictatorship while lavishing praise on Protasevich, portraying the prominent opposition figure as a heroic human rights defender.

What they refused to acknowledge is Protasevich’s recent history serving with a neo-Nazi militia in Ukraine, and his extensive ties to other right-wing extremist organizations.

Belarusian regime-change activist Roman Protasevich with the neo-Nazi Azov Battalion in Ukraine

A leader of Ukraine’s notorious Azov Battalion, an explicitly neo-Nazi militia that uses white supremacist imagery, publicly acknowledged that Protasevich joined the fight inside Azov. A Ukrainian newspaper reported that Protasevich worked with the neo-Nazi militia’s press service.

Numerous photos discovered by another Ukrainian media outlet show Protasevich in the ranks of the Azov Battalion, clad in a military uniform and holding an assault rifle.

Protasevich was also photographed wearing a neo-Nazi t-shirt with swastikas on it.

Belarusian regime-change activist Roman Protasevich armed with an assault rifle in a neo-Nazi Azov Battalion uniform in Ukraine

Protasevich personally admitted in an interview to traveling to Ukraine and spending a year battling pro-Russian forces in the eastern war zone of Donbas. He is even suspected of possibly posing with an assault rifle and a military uniform on the front of Azov’s propaganda magazine, which is emblazoned with a large neo-Nazi symbol.

The influence of Azov and similar ultra-nationalist groups in Ukraine has extended well outside of its borders, spilling over into neighboring countries in Eastern Europe, while also influencing politics in Canada and even Hong Kong, where Azov extremists joined a Western-backed “color revolution” operation targeting China.

A cover of the propaganda magazine run by Ukraine’s neo-Nazi Azov Battalion features a man suspected by to Belarusian regime-change activist Roman Protasevich

Like Azov, Protasevich has benefited from direct support from Western governments. Just as the neo-Nazi Ukrainian militia received weapons and military training from the United States in order to fight in its proxy war against Russia, Protasevich’s media career was launched by a US government-backed outlet, Radio Free Europe / Radio Liberty (RFE/RL), which was created by the CIA as part of an information war against Moscow.

Washington’s RFE/RL even interviewed Protasevich back in 2015 for a puff piece promoting foreign far-right extremists who joined the neo-Nazi Avoz Battalion in Ukraine. Using a pseudonym, Protasevich spoke of his experience fighting and being wounded in the Pahonia Detachment, a group of Belarusian fascists who joined Azov.

The RFE/RL article clearly describes Protasevich as a “soldier,” not a journalist. And in his testimony the Belarusian extremist stated openly that he was fighting on the front line when he was hit by shrapnel. Protasevich also explained that the Pahonia Detachment was not separate, and that he and other Belarusian fighters were embedded in Azov units.

Far-right regime-change activist Roman Protasevich interviewed by US-funded RFE/RL as a member of a detachment of Belarusians fighting in the neo-Nazi Avoz Battalion in Ukraine, auto-translated by Google Translate

Western government-backed color revolution seeks regime change in Belarus

Roman Protasevich is among the most high-profile Belarusian opposition figures to be cultivated by Western governments in a regime-change operation targeting their home country.

In 2020, a protest movement in Belarus quickly morphed into a Western-backed attempt at a so-called color revolution. It aimed at overthrowing the government of President Alexander Lukashenko, a former Soviet collective farm director who has ruled Belarus since 1994 and maintained some Soviet-style policies, while pursuing friendly relations with Russia and China.

To the chagrin of the US and its EU allies, Lukashenko has overseen a relatively state-led economy with greater public ownership and more robust social programs when compared to his post-Soviet neighbors, which imposed neoliberal shock therapy and integrated their political and economic systems into NATO and Western financial markets.

While imposing suffocating economic sanctions on Belarus, the US government and European Union member states have poured millions of dollars into anti-Lukashenko groups, particularly media outlets, while helping to establish a parallel government in exile, called the Coordination Council, led by NATO-backed opposition figure Sviatlana Tsikhanouskaya.

A pair of Russian pranksters posing as Tsikhanouskaya tricked top officials from the US government’s National Endowment for Democracy (NED), a CIA front that funds opposition groups in countries targeted by Washington for regime change, into admitting that they had trained and funded the leaders of the attempted Belarusian color revolution.

“A lot of the the people who have been trained by these [NED] hubs, who have been in touch with them, and being educated, being involved in their work, have now taken the the flag and started to lead in community organizing,” stated NED Senior Europe Program Officer Nina Ognianova, who previously served as the Eurasia program coordinator at regime-change lobby group the Committee to Protect Journalists (CPJ).

“We don’t think that this movement that is so impressive and so inspiring now came out of nowhere, that it just happened overnight. But it has been developing, and we have our modest but significant contribution in that by empowering the local actors to do the important work,” Ognianova openly told the Russian pranksters, known as Vovan and Lexus.

Also on the prank call was Carl Gershman, the decades-long president of the NED, and a former activist on the American anti-communist, social-democratic left who later became a Reagan-era neoconservative and has led the CIA front since 1984.

Thinking he was speaking with Tsikhanouskaya – the Belarusian version of Venezuelan coup leader Juan Guaidó – Gershman outlined the extensive support the US government’s regime-change arm has provided to the Belarusian opposition, and particularly its media apparatus:

We have four institutes, and I think all of them are active in Belarus. Two of them I think you know well, because they work very, very closely with you and your team and the Coordination Council, and that’s NDI [National Democratic Institute] and IRI [International Republican Institute], our two party institutes.

And they’re under the NED umbrella, and we fund their work, you know, that works on strengthening parties and their messaging, their public outreach, their communications. And I know that they’re working with you [Tsikhanouskaya] and your team very, very closely.

And we also have a business institute that’s associated with our Chamber of Commerce in the United States, the Center for International Private Enterprise, that we have funded to work with the private sector in Belarus, to set a vision and a framework for a post-Lukashenko private economic recovery of the country.

And we have a labor institute, a trade union institute association … and in addition to these four institutes, and our labor institute, which supports the independent unions in Belarus, we also make grants directly to organizations in Belarus, and have done so for a very, very long time.

And the critical area here, first of all, is free media. We support the journalists … We support people if they have to flee the country, we support their temporary stay in other countries, and all the needs that they have.

We have been working around the country, in the eastern part of the country … on civic participation, and we’ve made grants to groups. We also have worked in the western part of the country on free media … where we’ve supported citizen journalism.

US government-funded Belarusian infowarrior fights alongside Ukrainian neo-Nazis

Roman Protasevich is one of the main Belarusian infowarriors whose career has been cultivated by the US government.

Following his arrest, Franak Viačorka, a top Tsikhanouskaya advisor who has also long been funded by Washington and its soft-power arms, tweeted that he and Protasevich had worked as “Havel fellows” at the US government’s propaganda arm Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

RFE/RL, which was originally called Radio Liberation from Bolshevism, was founded by the CIA to function as an information warfare weapon against the former Soviet Union, and continues playing the same role against the Russian Federation today.

Besides his stint at Washington’s RFE/RL, Protasevich also worked at European Radio for Belarus, a right-wing outlet funded by the governments of the United States, Poland, Netherlands, and Lithuania.

Viacorka noted that his friend had run a popular opposition propaganda channel on the messaging app Telegram, called Belamova, which was created by another US government-funded Havel fellow, Ihar Losik.

Operating from Poland, Protasevich also operated a Belarusian opposition Telegram channel called Nexta. Protasevich used these large platforms from abroad to organize protests and destabilization operations against the Belarusian government.

Protasevich fits the precise profile of the foreign-based Belarusian infowarriors funded by the US government, as NED President Carl Gershman had admitted: “We support the journalists … We support people if they have to flee the country, we support their temporary stay in other countries, and all the needs that they have.”

Through the attempted color revolution, Protasevich has collaborated closely with Tsikhanouskaya, coordinating messaging for her regime-in-exile.

Immediately before his detention, Protasevich was in fact with Tsikhanouskaya in Greece for an opposition conference. He served as her photographer, taking photos of the Belarusian opposition leader as she met with top Greek officials, including President Katerina Sakellaropoulou.

Protasevich subsequently flew from Athens to Vilnius, Lithuana, the base of Tsikhanouskaya’s parallel government, when his plane, Ryanair flight 4978, crossed into Belarusian airspace and was ordered to land, and he was arrested.

The European Union forcefully condemned the arrest. Ursula von der Leyen, the president of the EU Commission, called on Belarus to release Protasevich, while publicly offering the opposition a €3 billion ($3.67 billion USD) “investment package” if they overthrew Lukashenko – essentially bribe money to grease the gears of regime change.

US Secretary of State Antony Blinken called the grounding of the airliner a “brazen and shocking act.” The State Department released a statement lionizing Roman Protasevich as a brave “journalist” representative of “independent media,” and former CIA agent-turned-State Department spokesman Ned Price demanded the “Lukashenka regime” release him.

While Western governments and corporate media outlets have vigorously marketed a Hollywood-esque portrait of Protasevich as a plucky grassroots reporter challenging a thuggish dictator, there is more to the story than the simplistic Western narrative has allowed.

The Ukrainian newspaper Mirror Weekly published a report on May 24 acknowledging that Protasevich had served in the press service of Ukraine’s neo-Nazi Azov Battalion.

Ivan Katchanovski, a political scientist at the University of Ottawa and expert on Ukraine, noted that Western media outlets have totally ignored Protasevich’s work with the notorious neo-Nazi militia.

Following the reports, Andriy Biletsky, a Ukrainian neo-fascist politician and former commander of Azov, confirmed in a Telegram post that Protasevich had indeed fought alongside the neo-Nazi militia.

Biletsky said Protasevich was wounded in the fighting with pro-Russian forces, although the former Azov commander insisted that Protasevich was engaged primarily in information warfare and not combat.

Biletsky lavished Protasevich with praise and, warning of the possibility of Belarus unifying with Russia, called on fellow far-right Ukrainians to join Belarusians in overthrowing the Lukashenko government.

While the former Azov leader claimed Protasevich was not involved in combat, photos that were subsequently published by the Ukrainian news website Strada directly contradicted his denial. The outlet found numerous images showing Protasevich holding an assault rifle while wearing Azov’s uniform, standing next to fellow neo-Nazi soldiers.

Belarusian regime-change activist Roman Protasevich armed with an assault rifle with the neo-Nazi Azov Battalion in Ukraine

These photos were posted on the Russian social media website VKontakte, or VK, by the girlfriend of an Azov fighter, Irina Khalanskaya.

A screenshot of a VK post showing Belarusian regime-change operative Roman Protasevich with the neo-Nazi Azov Battalion in Ukraine

The stills clearly show Protasevich, who claimed to be a “journalist,” armed and in formation with the neo-Nazi militia.

A screenshot of a VK post showing Belarusian regime-change operative Roman Protasevich with the neo-Nazi Azov Battalion in Ukraine

Another photo uploaded in the same PK publication shows an Azov officer doing a fascist-style salute.

A screenshot of a VK post showing an Azov Battalion officer doing a fascist-style salute

Researchers on Twitter also found photos of Protasevich wearing Swastika t-shirts from an explicitly neo-Nazi clothing line.

Researchers likewise uncovered a 2015 edition of Azov’s newsletter, Black Sun, which depicts a man on its cover that some suspect may be Protasevich.

Azov published the issue on its official page on VK. It is not confirmed if the soldier in the photo was Protasevich, although facial recognition software suggests he may be.

But the name of the publication, Black Sun, says a lot about Azov’s political agenda. Known as the Sonnenrad, the symbol is a notorious white supremacist emblem first appropriated by Nazi Germany that has since been adopted by neo-Nazi groups around the globe. The image is especially popular as a tattoo, and many fighters in Azov and other neo-fascist gangs in Eastern Europe can be seen with it on their elbows.

Ukraine’s neo-Nazi Azov Battalion sharing the 2015 magazine on its official VK page

The independent website FOIA Research investigated Protasevich’s social media accounts and found photos linking him to an array of far-right groups.

Protasevich got his start as a militant in the right-wing Young Front, a conservative Belarusian nationalist group that trained youths in how to shoot guns, co-sponsored rallies honoring World War II-era Eastern European Nazi collaborators, and organized violent protests against the Lukashenko government.

FOIA Research came across a Facebook post showing Protasevich participating in the Western-backed “Euromaidan” coup in Ukrainian capital Kiev in 2013 or 2014, where he helped destroy a statue of Vladimir Lenin. The website also uncovered numerous photos of Protasevich supporting neo-Nazi black bloc forces in Belarus.

On his Facebook page, Protasevich liked the Pahonia Detachment, a neo-fascist Belarusian militia that battled pro-Russian forces alongside Ukraine’s Azov Battalion. (Some researchers say that Protasevich served in Pahonia when he was in Ukraine.)

Tracking his Facebook posts, FOIA Research documented how Protasevich flew from Brussels to Washington DC in April 2018 for a series of meeting with US government officials.

Protasevich described his junket to Washington writing, “The most important week in my life begins.” He then posted a photo in the US State Department, commenting, “Never had so many important and interesting encounters in my life.”

Belarusian regime-change activist Roman Protasevich in the US State Department in April 2018

When Protasevich later became an editor of the popular Belarusian opposition Telegram channel Nexta, he was working alongside another regime-change activist named Stepan Putilo, known more commonly as Stepan Svetlov.

The New York Times heroized Svetlov in a puff piece titled “The 22-Year-Old Coordinating Protests in Belarus, From a Small Office in Poland.” What the US newspaper of record did not mention is that Svetlov also worked for Belsat, a Polish media channel funded by the governments of Poland, the United States, Britain, and numerous Western European nations.

Belsat has broadcasted constant propaganda against Belarus, seeking to destabilize the country and ultimately overthrow its government. To do so, FOIA Research noted that Belsat “regularly give[s] a platform to Belarusian nationalists and neo-Nazis,” and even published an open call for volunteers to go to Ukraine to fight against pro-Russian forces, accompanied by an email address and phone number for recruits.

Grayzone editor Max Blumenthal reported on leaked documents from the UK Foreign Office that named Belsat as a key weapon in a Western government information war operation targeting Moscow, its allies, and Russian speakers in Belarus and Ukraine.

The more complete portrait of Belarusian activist Roman Protasevich shows he is a prototypical example of a Western government-cultivated regime-change operative, with origins in neo-fascist groups and a comfortable career as an infowarrior cultivated by Washington and the European Union.

Protasevich constitutes another example of how NATO member states hypocritically pose as enlightened defenders of freedom and democracy, when in reality they support the most reactionary, far-right groups imaginable, in a cynical bid to advance their economic and political interests.

Since Protasevich’s arrest, the corporate media outlets that have celebrated him as a courageous dissident conveniently overlooked his entire political record, nervously shielding their eyes from the right-wing extremist recruited and trained by Western governments.


Editor’s note: This article was updated on May 28 to include the newly discovered photos of Roman Protasevich with weapons with the Azov Battalion and the 2015 RFE/RL interview with him.

Share
Published by

Recent Posts

Facebook ‘whistleblower’ Frances Haugen represented by US intelligence insiders

The background of Frances Haugen’s Whistleblower Aid legal team indicates she was cultivated to complete…

October 21, 2021

Public health or private wealth? How digital vaccine passports pave way for unprecedented surveillance capitalism

The titans of global capitalism are exploiting the Covid-19 crisis to institute social credit-style digital…

October 19, 2021

Super Imperialism: The economic strategy of American empire with economist Michael Hudson

Economist Michael Hudson discusses the update of his book "Super Imperialism: The Economic Strategy of…

October 19, 2021