Max Blumenthal arrested Venezuela
Journalist and The Grayzone editor Max Blumenthal arrested on October 25 after false accusations by a right-wing Venezuelan opposition activist

US government drops case against Max Blumenthal after jailing journalist on false charges

As the mysterious disappearance of Secret Service records and complete absence of evidence supporting its case came to light, the US government dropped its bogus charges against journalist Max Blumenthal.

By Ben Norton

Lee este artículo en español aquí.

The US government has dropped its bogus charge of “simple assault” against journalist Max Blumenthal, after having him arrested on a 5-month-old warrant and jailed for nearly two days.

The Grayzone has learned that Secret Service call logs recorded during the alleged incident were either not kept or destroyed. The mysteriously missing evidence included print documents and radio recordings that may have exposed collusion between Secret Service officers operating under the auspices of the US State Department and violent right-wing hooligans in an operation to besiege peace activists stationed inside Venezuela’s embassy in Washington, DC.

Blumenthal, who is the editor of The Grayzone, was arrested at his home on October 25 by a team of DC cops who had threatened to break down his door. He later learned that he was listed in his arrest warrant as “armed and dangerous,” a rare and completely unfounded designation that placed Blumenthal at risk of severe harm by the police.

The government’s case rested entirely on a false accusation by a right-wing Venezuelan opposition activist, Naylet Pacheco, that Blumenthal and Benjamin Rubinstein had assaulted her while they were delivering food to Venezuela’s embassy in Washington, DC in the early morning on May 8. (Rubinstein is the brother of journalist and Grayzone contributor Alexander Rubinstein, who was reporting from inside the embassy at the time.)

The Grayzone has reported extensively on the corruption of coup leader Juan Guaidó, whom Washington recognizes as “interim president” of Venezuela, as well as the scandals plaguing Guaidó’s “ambassador” to the United States, Carlos Vecchio.

Vecchio personally presided over the weeks-long siege of Venezuela’s embassy in Washington, DC, stage-managing efforts by a mob of rabid right-wing activists to prevent peace activists from receiving deliveries of food and sanitary supplies.

As The Grayzone reported, the Donald Trump administration has diverted USAID funding originally intended to assist Central American migrants to pay the salaries of Vecchio and his team in Washington.

The US Department of Justice dismissed its case against Blumenthal on December 6. On the same day, it also dropped charges against Rubinstein, who had been arrested on May 8, hours after the food delivery.

“I’m relieved the government has finally decided to drop these phony charges against me. But I’m also disgusted,” Max Blumenthal said, “because I should never have been hauled out of my house and thrown in jail for an obviously politically motivated, false allegation that the police failed to investigate.”

US government charges against Max Blumenthal dropped

Disappeared Secret Service call logs ‘highly unusual’

Lawyers representing Blumenthal and Rubinstein placed multiple and highly specified discovery requests to the prosecutor for Secret Service call recordings and reports logged on May 8 at the location of the embassy food delivery. The US prosecutor was unable to satisfy the request, verbally confirming that if the documents had existed, they no longer did.

“This is highly unusual and highly notable, almost inexplicable in the ordinary course of operations that these records were not maintained and preserved,” said Carl Messineo, the counsel to Rubinstein and a co-founder of the Partnership for Civil Justice Fund. “Given the false nature of allegations and that they advanced a prosecution based on these it is really questionable that this information was not produced.”

Beyond the mysterious disappearance of the call logs, there was a complete dearth of evidence on the prosecution’s side.

William Moran, who served as Blumenthal’s attorney, wondered why law enforcement trusted Pacheco, an accuser with such clear credibility issues. “The local police advanced a fraudulent case against a journalist on the word of a complainant who told at least six different, increasingly exaggerated stories and made identical accusations that night about at least three other individuals,” he said.

One Venezuelan opposition member whose identity remains under a protective order provided testimony to police attempting to corroborate Pacheco’s claims about Blumenthal and Rubinstein. According to Moran, that person had been convicted for the impeachable offense of writing fraudulent checks.

“The DC police wholly failed to conduct a proper investigation before calling for the arrest and imprisonment of a dissident journalist that they labeled without any cause whatsoever as ‘armed and dangerous,’ placing him in mortal danger,” Moran stated.

A pattern of false assault allegations and police collusion

The arrest of Blumenthal was part of a wider pattern of political persecution of those who resisted the seizure of the Venezuelan embassy by a US-backed coup administration.

On November 13, police appeared at the home of Medea Benjamin to threaten her with arrest, after she too was falsely accused of assault. Benjamin, a co-founder and leader of the anti-war group CODEPINK, had been a prominent figure in the Venezuelan Embassy Protection Collective.

Benjamin was accused by members of the Venezuelan opposition of assaulting Representative Debbie Wasserman-Schultz, who had joined Carlos Vecchio for a press conference on Capitol Hill. The police eventually left without arresting Benjamin, because they did not have a warrant.

Video of the incident revealed that it was, in fact, Benjamin who was assaulted by Vecchio’s notoriously violent minions.

During the same press conference, a member of the Venezuelan opposition seized the phone of journalist Wyatt Reed. When Reed complained to a Secret Service officer on site, the officer brushed him off.

Diliana Bustillos, a Venezuelan opposition lobbyist who participated in a May 8 press conference falsely accusing peace activists of violence, threatened Reed after the incident, warning that he would “end up like [Max Blumenthal] and Ben [Rubinstein].”

Mara Verheyden-Hilliard, a civil liberties lawyer with the Partnership for Civil Justice Fund, was present throughout much of the embassy siege. She noticed clear collusion between the right-wing opposition mob outside and the Secret Service, who were operating at the time under the watch of the State Department.

“Throughout the siege of the peace activists at the Venezuelan embassy,” Verheyden-Hillard said, “it was apparent to those on the scene that there was what looked like a facilitated effort between the government and the mob besieging the embassy.”

Mainstream media silence, demonization by regime change activists

The Washington Post reported extensively on the siege of the Venezuelan embassy, presenting the situation largely from the opposition’s perspective. The paper’s correspondent, Marissa Lang, uncritically conveyed Pacheco’s false charges, writing that “she said she was pushed against a wall and kicked by several men, then spent hours at a hospital being treated.”

However, the Washington Post did not report on Blumenthal’s arrest and imprisonment five months later or any of his public comments about the high-profile incident.

Meanwhile, an assortment of malicious regime-change cheerleaders seized on Blumenthal’s arrest to defame him with false and now-discredited claims on social media:

  • Bellingcat founder Elliot Higgins promoted a Medium post by an anonymous author who has routinely smeared Blumenthal, which featured his arrest warrant and a video of the complainant’s false testimony. He then repeatedly criticized skeptics who expressed doubts about the completely unfounded allegations against Blumenthal. Higgins’ website Bellingcat is funded by the National Endowment for Democracy, a regime change arm of the US government, and the UK Foreign Office via the Zinc Network, among other entities.
  • Foreign Policy senior editor and anti-China hawk James Palmer declared without a scintilla of evidence that Blumenthal “assault[ed] people freely.”
  • Freelance journalist and longtime Syria regime-change activist Danny Gold claimed falsely and without proof that Blumenthal “kicked an old woman in the stomach.”
  • Idrees Ahmad, a Stirling University professor of journalism who has obsessively denigrated Blumenthal and even phoned him to threaten him against publishing a factual investigative report on the Syrian White Helmets, falsely accused Blumenthal of “manhandling an elderly woman.”
  • Istanbul-based TRT World contributor Wilson Dizard suggested that Blumenthal was guilty before being proven innocent, insisting that a Grayzone account of his arrest “does not actually provide an alternative version of events.”
  • Oz Katerji, the notorious regime change fanatic who was recently fired from the Daily Mail for denigrating its columnist Peter Hitchens on social media, declared that he would “probably buy the guys who shackled pro-Assad war crimes denier Max Blumenthal to the floor for assaulting a Venezuelan protester a beer or two.” Katerji later insisted without any basis that “there’s video evidence” to support the false charge against Blumenthal.
  • Dutch regime-change activist Thomas van Linge, who fancied himself a Syria expert before moving on to advocate for Western-backed right-wing opposition groups in Iran, Bolivia, Hong Kong, and beyond, denied that Blumenthal’s arrest was political and instead outrageously claimed he was “arrested for kicking a pregnant woman.” Even in the totally fabricated accusations against Blumenthal, no one ever claimed that the alleged victim, right-wing Venezuelan activist Naylet Pacheco, who is 58 years old, was pregnant. As of the publication of this article, van Linge still has not deleted this patently false, defamatory claim.
  • Neil Hauer, a self-described “freelance analyst” who has previously consulted for the European Union and US Marines, called journalist Jeet Heer a “moron” for publicly advocating for Blumenthal.
  • UK liberal interventionist Sunny Hundal also attacked Heer for defending Blumenthal, asserting that “given the person in question I think you should exercise some judgement before accepting his story at face value.”
  • The anonymous right-wing Reagan Battalion Twitter account falsely claimed that Blumenthal was “arrested for kicking a pregnant woman,” misrepresenting the identity of the complainant while not even bothering to frame the non-existent incident as an alleged assault. In a previous spasm of mendacity, the Reagan Battalion declared that Blumenthal “works for” foreign socialist governments and smeared him as “a puppet for every dictator around the globe.”
  • Liberal feminist Mona Eltahawy falsely smeared Blumenthal as a supposed abuser of women and a “piece of shit.”
  • Right-wing pro-Israel lobby group defamed Blumenthal, who is Jewish, as an “antisemite,” cheered his arrest, and falsely asserted he “assault[ed] a Venezuelan opposition figure.” This pro-Israel organization has also smeared left-wing Jewish activist Ariel Gold and Muslim American progressives Ilhan Omar, Rashida Tlaib, and Linda Sarsour as supposed “antisemites.”
  • Joshua Holland, a liberal contributor to The Nation, publicly lashed out at media critic Joe Emersberger and implied the false, totally unsubstantiated allegations could be true.
  • Joshua Frank, an editor of the former-muckraking website CounterPunch, downplayed the attack on Blumenthal, whitewashed the state repression, and called on people “to not blow this all out of proportion, as Max is likely to do for his own gain.” Frank, who has viciously maligned journalists and activists who opposed the international proxy war on Syria, also derided this present reporter, Ben Norton, with superficial ad hominem insults.
  • Sean Davis, a co-founder of the hard-right website The Federalist and a longtime conservative activist who has worked for numerous Republican politicians, spread the fake accusations. Davis’ website The Federalist has been widely criticized for blatant racism (it once had a tag devoted specifically to “black crime“), and it published an article defending far-right Alabama judge Roy Moore after he was accused of dating teenage girls as young as 14.

Asked about the wave of libelous attacks spurred by his arrest on false charges, Blumenthal commented, “The outpouring of support I’ve received from around the world has been more profound and meaningful than any of the smears from the usual suspects. But that does not mean that I will let this campaign of lies go unanswered. This whole episode began with a false, defamatory accusation, and I plan to take the necessary actions to see it ends with a sense of justice.”

Editor’s note: This article was updated after publication with names of several other figures who spread false claims defaming Max Blumenthal.